veckan i klassisk: HMS Pinafore; 12 Ensemble – review

Klassantaganden, dumma tomter och nådelös typgjutning av kvinnor åt sidan, en Gilbert och Sullivan-operett misslyckas aldrig med att leverera något nöje. Vad aldrig? Tja knappast-inget behov av att avsluta. Du vet resten. WS Gilberts briljanta verbala uppfinningsrikedom har Vivat sig in i språket även om ursprunget är glömt. På samma sätt kan Sullivans låtar, som en gång hörs, kittla hjärnan för alltid. Duons tidiga HMS Pinafore (1878) erbjuder en icke-hängande två timmars fängslande låtar och refränger. English National Opera har valt den som den första nya produktionen av säsongen 2021/22.

Bumping in the Guardians berömda teaterkritiker emeritus Michael Billington i intervallet, jag togs med hans förslag att det finns en livscykel till G&s uppskattning, från ungdomlig entusiasm till medelålders förakt-den oundvikliga, sofistikerade avkylningen, ja, skyldig – till förnyat nöje i avancerade år. (Michael sa faktiskt” när du når senilitet ” men jag tillåter inte honom det.) Det finns mycket att packa upp i hans kloka ord, inte minst frågan om nya generationer, i thrall till TikTok eller Clash eller den senaste appen usurper, kommer att fortsätta att vilja ha dessa shower. Finns det fortfarande en aptit?

ENO måste tänka så. För sin första Pinafore någonsin har företaget skapat en överdådig och visuellt utsökt iscensättning byggd för att hålla, regisserad av Cal McCrystal (ansvarig för Enos 2018 Iolanthe), designad av takis, koreograferad av Lizzi Gee och dirigerad av Chris Hopkins. Skämt, många tillagda, är ögonrullande och mildt smutty (du kan göra mycket med ”poop deck”. Det gör de.) En uppfinning, en äldre kvinna som vacklar på dement sätt, är stötande och kan skäras ut. Resten, i sin fysikalitet och löjlighet, är oskyldigt rolig, ibland skarp och en idealisk ersättning för Enos Mikado (Jonathan Millers 1986-produktion), som har gått sin kurs.

Les Dennis som Sir Joseph i HMS Pinafore.
’härskare över drottningens na-vee’: Les Dennis som Sir Joseph I HMS Pinafore. Fotografi: Tristram Kenton / The Guardian

rubriknamnet i rollerna är skådespelare och komiker Les Dennis, som Sir Joseph Porter,”härskare över drottningens na-vee”. Det finns en del självförsvarandeskämt om Dennis kan sjunga eller inte. Hans patter sång, When I Was a Lad, är halvt talat, och Hopkins måste hålla volymen av den skarpa och livliga orkestern nere, men Dennis är mestadels på Not och tacklar sin nya, om momentana, karriärskift gamely. I detta pris behöver du en artist vars närvaro zaps upp energin; vem kan sjunga, och artikulera vackert, och vem har den sällsynta komiska tidpunkten som gör en ren ryckning av ett ögonbryn roligt.

här är den personen basbarytonen John Savournin (kapten Corcoran). Mångsidig i andra repertoar, för, han har gjort en specialitet Gilbert och Sullivan, som sångare och regissör. I sin stygga, pip-squeak cabin boy, 13-årige Johnny Jackson (alternerande med Rufus Bateman), har han en perfekt, pint-sized tap-dance partner. Deras twinkle-toed hornpipe fängslade. Elgan ll Obbir Thomas och Alexandra Oomens är lyriska och fräscha som Ralph Rackstraw och Josephine. Henry Waddington, Marcus Farnsworth, Bethan Langford och, med och utan kläder, Ossian Huskinson gör kvicka bidrag. Kören utmärker sig. Som Buttercup pressar Hilary Summers skickligt varje uns komedi ut ur rollen, som jag misstänker kommer att få en hel del raunchier när ad-libbing tar fart. Om showen, som har en lång sikt, träffar ett isberg, kan all den masten och riggen och torris alltid återupptas för Wagners The Flying Dutchman.

den exceptionella stränggruppen 12-ensemblen, som uppträder utan dirigent, bildades 2012 av violinisten Eloisa-Fleur Thom och cellisten Max Ruisi. På Kings Place var Thom solist i Max Richters Four Seasons: Recomposed, där den brittisk-tyska kompositören har kasserat majoriteten av Vivaldis poäng och gjort om den: en spöklik silhuett av originalet, konstigt viktlös och fascinerande trots en ibland stigande baslinje som skjuter igenom. När arbetet var nytt 2012 orsakade det en känsla och en viss förutsägbar nedläggning, precis som Nigel Kennedys vilda, gamechanging-version hade 1989. När det händer, spår från den inställda funktionen på Kennedys nya album Uncensored (Warner), lanserades för att marknadsföra sin självbiografi med samma namn. Cool-headed Richter och hot-headed ”muvvafukkin” Kennedy – för att citera mannen själv – är så olika som kan vara i tillvägagångssätt. Båda återupplivar musikens anda.

Star ratings (out of five)
HMS Pinafore ★★★
12 Ensemble ★★★★