ugen i klassisk: HMS Pinafore; 12 Ensemble – anmeldelse

klasseantagelser, fjollede plot og nådeløs typecasting af kvinder til side, en Gilbert-og Sullivan-Operette undlader aldrig at levere noget fornøjelse. Hvad aldrig? Nå næppe-ingen grund til at afslutte. Du kender resten. Gilberts geniale verbale opfindsomhed har vævet sig ind i sproget, selvom oprindelsen er glemt. Ligeledes er Sullivans melodier, når de først er hørt, tilbøjelige til at kildre hjernen for evigt. Duoens tidlige HMS Pinafore (1878) tilbyder en ikke-sagging to timers iørefaldende sange og kor. English National Opera har valgt det som den første nye produktion i sæsonen 2021/22.

Bumping i Guardians berømte teaterkritiker emeritus Michael Billington i intervallet blev jeg taget med hans forslag om, at der er en livscyklus til G&s påskønnelse, fra ungdommelig entusiasme til middelaldrende foragt-den uundgåelige, sofistikerede afkøling, Ja skyldig – til fornyet glæde i avancerede år. (Michael sagde faktisk” når du når senilitet”, men jeg tillader ham ikke det.) Der er meget at pakke ud i hans kloge ord, ikke mindst spørgsmålet om, hvorvidt nye generationer, i Træl til TikTok eller Clash eller den nyeste app-usurper, fortsat vil have disse forestillinger. Er der stadig en appetit?

ENO skal tænke det. For sin første Pinafore nogensinde har virksomheden skabt en overdådig og visuelt lækker iscenesættelse bygget til at vare, instrueret af Cal McCrystal (ansvarlig for ENO ‘ s 2018 Iolanthe), designet af takis, koreograferet af Chris Hopkins. Vittighederne, mange tilføjede, er øjenrullende og mildt smutty (du kan gøre meget med “poop deck”. Det gør de.) En opfindelse, en ældre kvinde, der vakler på dement måde, er stødende og kan udskæres. Resten, i sin fysiske og latterlige, er uskyldigt sjov, lejlighedsvis skarp og en ideel erstatning for Enos Mikado (Jonathan Miller ‘ s 1986 produktion), som har kørt sin kurs.

Les Dennis som Sir Joseph i HMS Pinafore.
‘hersker over dronningens na-vee’: Les Dennis som Sir Joseph i HMS Pinafore. Billede: Tristram Kenton / The Guardian

overskriftsnavnet i rollebesætningen er skuespiller og komiker Les Dennis, som Sir Joseph Porter, “hersker over dronningens na-vee”. Der er noget selvforsvarligt skænderi om, hvorvidt Dennis kan synge eller ej. Hans patter sang, da jeg var en dreng, er halvt talt, og Hopkins skal holde volumenet af det skarpe og livlige orkester nede, men Dennis er for det meste på note og tackler sin nye, hvis øjeblikkelige, karriereskift gamely. I denne billetpris har du brug for en performer, hvis tilstedeværelse øger energien; hvem kan synge og artikulere smukt, og hvem har den sjældne komiske timing, der gør en simpel træk af et øjenbryn sjovt.

her er denne person basbaritonen John Savournin (kaptajn Corcoran). Alsidig i andet repertoire, også, han har lavet en specialitet af Gilbert og Sullivan, som sanger og instruktør. I sin frække, pip-knirkende kabine dreng, 13-årige Johnny Jackson (skiftevis med Rufus Bateman), har han en perfekt, pint-størrelse tap-dance partner. Deres blinkende hornpipe betaget. Elgan ll larr Thomas og Aleksandra Oomens er lyriske og friskt tonede som Ralph Rackstram og Josephine. Med og uden tøj yder Ossian Huskinson vittige bidrag. Koret udmærker sig. Som Buttercup, Hilary Summers klemmer dygtigt hver ounce komedie ud af rollen, som jeg formoder vil få en hel del raunchier, når ad-libbing starter. Hvis forestillingen, som har et langt løb, rammer et isbjerg, kan al den mast og rigning og tøris altid genoptages for Den Flyvende Hollænder.

det ekstraordinære strenggruppe 12-Ensemble, der optræder uden dirigent, blev dannet i 2012 af violinisten Eloisa-Fleur Thom og cellist maks Ruisi. Richters Four Seasons: Recomposed, hvor den britisk-tyske komponist har kasseret størstedelen af Vivaldis score og genskabt det: en spøgelsesagtig silhuet af originalen, underligt vægtløs og fascinerende på trods af en til tider stigende baslinje, der skubber igennem. Da arbejdet var nyt i 2012, forårsagede det en fornemmelse og en vis forudsigelig nedladning, ligesom Nigel Kennedys vilde, gamechanging version havde i 1989. Som det sker, spor fra det sæt funktion på Kennedys nye album ucensureret, lanceret for at promovere sin selvbiografi med samme navn. Cool-headed Richter og hot-headed “muvvafukkin” Kennedy – for at citere manden selv – er så forskellige som kan være i tilgang. Begge puster nyt liv i musikens ånd.

Star ratings (out of five)
HMS Pinafore ★★★
12 Ensemble ★★★★