týden v klasickém: HMS Pinafore; 12 Ensemble-review

předpoklady třídy, hloupé spiknutí a nemilosrdný typecasting žen stranou, Gilbert a Sullivan opereta nikdy nedokáže přinést nějaké potěšení. Co nikdy? No sotva-není třeba dokončit. Zbytek už znáte. Brilantní slovní vynalézavost ws Gilberta se do jazyka dostala, i když je původ zapomenut. Stejně tak Sullivanovy melodie, jakmile jsou slyšeny, mohou polechtat mozek navždy. Počátek dua HMS Pinafore (1878) nabízí neprohýbané dvě hodiny chytlavých písní a refrénů. Česká národní Opera si ji vybrala jako první novou inscenaci sezony 2021/22.

narážel jsem na proslulého emeritního divadelního kritika The Guardian Michaela Billingtona v intervalu, byl jsem vzat s jeho návrhem, že existuje životní cyklus k ocenění&, od mladistvého nadšení po pohrdání středního věku-to nevyhnutelné, sofistikované ochlazení, Ano, vinen – k obnovenému potěšení v pokročilých letech. (Michael vlastně řekl „až dosáhneš senility“, ale já mu to nedovolím.) V jeho moudrých slovech je co rozbalit, v neposlední řadě otázka, zda nové generace, v područí Tiktoku nebo Clash nebo nejnovější aplikace uzurpátor, budou i nadále chtít tyto pořady. Existuje ještě chuť k jídlu?

ENO si to musí myslet. Pro svůj vůbec první Pinafore vytvořila společnost bohatou a vizuálně lahodnou inscenaci postavenou na poslední, režii Cal McCrystal (zodpovědný za ENO 2018 Iolanthe), navržený takisem, choreografií Lizzi Gee a dirigentem Chrisem Hopkinsem. Vtipy, mnoho přidaných, jsou oční a mírně špinavé (můžete udělat hodně s „poop deck“. Mají.) Jeden vynález, starší žena, která se potuluje dementním způsobem, je urážlivý a může být vyříznut. Zbytek je ve své fyzičnosti a směšnosti nevinně vtipný, občas ostrý a ideální náhradou za ENOVO Mikádo (produkce Jonathana Millera z roku 1986), které se rozběhlo.

Les Dennis jako Sir Joseph v HMS Pinafore.
„vládce královny na-vee“: Les Dennis jako Sir Joseph v HMS Pinafore. Fotografia: Tristram Kenton / The Guardian

titulek v obsazení je herec a komik Les Dennis, jako Sir Joseph Porter,“vládce královny na-vee“. Je tu nějaký sebeobranný žert, zda Dennis může zpívat nebo ne. Jeho píseň plácat, když jsem byl chlapec, je napůl mluvený, a Hopkins musí udržet hlasitost ostrého a živého orchestru dole, ale Dennis je většinou na vědomí a řeší svůj nový, pokud momentální, Kariérní posun hravě. V tomto tarifu potřebujete jednoho umělce, jehož přítomnost zaps energii; kdo umí zpívat, a krásně artikulovat, a kdo má to vzácné komické načasování, díky kterému je pouhé škubnutí obočí vtipné.

zde je tato osoba basbarytonista John Savournin (kapitán Corcoran). Všestranný v jiném repertoáru, také, udělal specialitu Gilberta a Sullivana, jako zpěvák a režisér. Ve svém zlobivém, pip-squeak kabině chlapce, 13-letý Johnny Jackson (střídající se s Rufus Bateman), má perfektní, půllitr velikosti step-taneční partnera. Jejich zajiskřivý zobák zaujal. Elgan Llŷr Thomas a Alexandra Oomens jsou lyričtí a svěží jako Ralph Rackstraw a Josephine. Henry Waddington, Marcus Farnsworth, Bethan Langford a s oblečením i bez něj Ossian Huskinson vtipně přispívají. Sbor vyniká. Jako Pryskyřník, Hilary Summersová obratně vytlačuje každou unci komedie z role,o čemž se domnívám, že jakmile vzlétne reklama, bude to hodně raunchier. Pokud show, který má dlouhý běh, zasáhne ledovec, vše, co stožár a lanoví a suchý led může být vždy znovu uvedeno do provozu pro Wagnerův Létající Holanďan.

výjimečnou smyčcovou skupinu 12 Ensemble, která vystupuje bez dirigenta, založili v roce 2012 houslistka Eloisa-Fleur Thomová a violoncellista Max Ruisi. Na Kings Place, Thom byl sólistou ve Four Seasons Maxe Richtera: Recomposed, ve kterém britsko-německý skladatel zahodil většinu Vivaldiho partitury a přepracoval ji: strašidelná silueta originálu, podivně beztížná a fascinující navzdory občas stoupající basové linii, která se protlačovala. Když byla práce v roce 2012 nová, vyvolala senzaci a předvídatelnou blahosklonnost, stejně jako divoká verze Nigela Kennedyho v roce 1989. Jak už to tak bývá, skladby z tohoto setu jsou na Kennedyho novém albu Uncensored (Warner), které bylo zahájeno na podporu jeho stejnojmenné autobiografie. Chladnokrevný Richter a horkokrevný „muvvafukkin“ Kennedy-abych citoval samotného muže – jsou v přístupu tak odlišní, jak jen mohou být. Oba oživují ducha hudby.

Star ratings (out of five)
HMS Pinafore ★★★
12 Ensemble ★★★★