Doctor Who: Closing Time (2011) recensie

Doctor Who Closing Time blies ze op met liefde 5

“Closing Time, geschreven door Gareth Roberts, is een direct vervolg op “The Lodger” van vorig seizoen, en de voorlaatste aflevering van Doctor Who ‘ s zesde seizoen. Zoals u zich misschien herinnert, ik koos uit “The Lodger” als de zwakste schakel van de serie 5, omdat het was gemakkelijk de aflevering die de minste hoeveelheid stof had, en ik zou ook hetzelfde zeggen over “Closing Time”, hoewel ik geniet van het meer dan zijn voorganger. Terwijl de laatste paar afleveringen zijn allemaal echt triest of echt griezelig op verschillende manieren, als de dokter en zijn vrienden zijn onderworpen aan een breed scala van verschillende verschrikkingen, “Closing Time” neemt een meer luchtige en komische benadering van het gebruikelijke mysterie van de week. De frisse verschuiving in toon is precies wat je zou verwachten van een Gareth Roberts episode, omdat bijna alle van de scripts die hij heeft geschreven sinds “The Shakespeare Code” zijn pluizig, absurde ravotten.Hoewel” Closing Time ” meestal dienst doet als paletreiniger voor het publiek – een laatste adempauze voordat Steven Moffat alles in de finale begint te verpakken – heeft deze aflevering een eigen betekenis, vooral met betrekking tot de Doctor en de richting die zijn personage is ingeslagen voor de tweede helft van Serie 6. Zoals Matt Smith ‘ s introductieseizoen, Serie 5 vestigde alle van de elfde Doctor essentiële persoonlijkheidskenmerken en zijn karakter gebreken, terwijl Serie 6 heeft gebouwd op hen en ontwikkelde zijn karakter. Gedurende de hele serie 6, zijn persoonlijkheid is geduwd tot het uiterste door alle verknipte dingen die zijn gebeurd met hem en zijn vrienden, Hij is consequent geconfronteerd met een aantal van de ergste delen van zichzelf, en hij moest een aantal vrij moeilijke keuzes te maken in de hitte van het moment. Dus “sluitingstijd” maakt echt duidelijk hoe de elfde dokter is veranderd door de gebeurtenissen van dit seizoen, in voor-en tegenspoed.

Doctor Who Closing Time Alfie 's Stars

door “Closing Time” reist de elfde Doctor (Matt Smith) al tweehonderd jaar alleen sinds het einde van “The God Complex”, en hij weet in zijn buik dat hij het einde van zijn reis nadert, dus doet hij zijn best om uit te gaan met een knal en afscheid te nemen van al zijn oude vrienden met een “farewell tour”. Inmiddels heeft de dokter dezelfde leeftijd bereikt als bij het begin van “The Impossible Astronaut”. In feite, “Closing Time” dient als een directe prequel voor die twee-parter. Het hele verhaal boog van Serie 6 is een grote grote stabiele tijd lus, en de lus staat op het punt om te sluiten op de dokter ‘ s einde van de dingen, toont ons zijn perspectief op alles wat leidt tot Lake Silencio. Wanneer hij weer in Craig Owens’ leven valt, is de dokter alleen van plan om een paar woorden van dankbaarheid te zeggen voordat hij weer naar buiten gaat, maar hij krijgt snel lucht van iets vreemds aan de hand in het gebied – iets gevaarlijks en buitenaards. En ondanks zijn best om niet betrokken te raken, kan hij er niets aan doen – het ligt niet in zijn aard om zich af te keren van mensen in nood – dus besluit hij nog een laatste zaak aan te pakken voordat hij zijn lot in Utah onder ogen ziet.De geniale dynamiek van “The Lodger” naar een heel ander niveau, Matt Smith is opnieuw gekoppeld aan James Corden voor een stuntelende dubbele act die voelt alsof het recht uit uw klassieke buddy comedy film. De gebruikelijke sass niveaus van de dokter lijken te worden gedraaid een inkeping wanneer hij begint te kibbelen met Craig, en Craig ‘ s verbijsterde everyman karakter zorgt voor een fijne folie aan de elfde Arts algehele krankzinnigheid en zaniness. De dokter kan uitzonderlijk goed opschieten met Craig ‘ s pasgeboren zoon, Alfie, en er is een zeer schattige scène midden in de aflevering waar de dokter brengt wat tijd alleen met Alfie, het geven van hem een aantal persoonlijke advies – een eenzijdige praatje tussen een kind die nog steeds zijn hele leven voor hem, en een man die lijkt te naderen het einde van zijn.

de dokter heeft nog veel spijt van zijn leven, en hij is nog niet klaar om te gaan, maar eerlijk gezegd, niemand zou ooit in zijn positie zijn – het minst van al de dokter (“het einde der tijden” maakte dat heel duidelijk). Echter, de keuze lijkt uit zijn handen – zijn lot bij Lake Silencio is een vast punt in de tijd, en na wat er gebeurde in “de wateren van Mars”, hij heeft zijn les geleerd over het denken dat hij kan breken die zonder gevolgen. De elfde dokter is in een meer melancholische stemming dan gebruikelijk gedurende de “sluitingstijd”, omdat hij nog steeds wordt achtervolgd door de gebeurtenissen van” het Godcomplex”: al die lelijke dingen die hij over zichzelf heeft geleerd die nog steeds in zijn hoofd drukken. Nu geeft hij zichzelf de schuld voor alles wat zijn vrienden overkomt, en hij is bang dat hij alles vernietigt wat hij aanraakt. Hij wil niet dat Craig betrokken raakt in deze zaak van hem, vooral omdat Craig nu een kind heeft om voor te zorgen, maar Craig vertrouwt hem toch nog steeds en de dokter besluit hem nog steeds te laten helpen, omdat hij nostalgisch is over de goede oude tijd van toen hij zijn vrienden dicht bij hem hield.

de zelfopgelegde eenzaamheid van de dokter in deze episode doet erg denken aan die periode aan het einde van het leven van de tiende Arts, waar hij zijn metgezellen geheel uit angst afzwoer, en hij voelt zich op dit moment zeer onzeker over zichzelf. “Sluitingstijd” stelt de vraag of de dokter meer kwaad dan goed doet, terwijl hij door de tijd dwaalt in zijn grote blauwe doos. “A Good Man Goes To War” maakte duidelijk dat, in voor-en tegenspoed, de dokter veel levens raakt en een blijvende impact heeft op mensen, dus zouden veel van die mensen beter af zijn geweest als ze hem nooit hadden ontmoet? “Closing Time” geeft geen definitief antwoord op die vraag, want de show spaart het op voor de emotionele climax van de volgende aflevering. Voorlopig geloven De Vrienden van de Dokter nog steeds in hem, ook al gelooft hij niet meer in zichzelf.

Doctor Who Closing Time blies Them up With Love

in” Closing Time “wordt Craig Owens (James Corden) opnieuw in de fold gebracht als tijdelijk sidekick voor The Doctor, en in tegenstelling tot zijn rol in” The Lodger ” is hij vanaf het begin veel meer betrokken bij het hoofdcomplot. Ik moet zeggen, Ik vind Craig veel leuker als personage nu hij niet opgezadeld is met een subplot waar hij gestaag jaloers wordt op de dokter, want dat conflict begint op dit punt in de show Versleten te worden. Craig is een gloednieuwe vader van een stuiterende baby jongen genaamd Alfie, en aangezien zijn geliefde vriendin Sophie de stad verlaat voor een paar dagen, neemt hij zijn nieuwe vader taken zeer serieus als hij probeert te houden van het fort in haar afwezigheid. De grootste belemmering voor Craig in deze aflevering is veruit zijn eigen zelfbewustzijn, zijn eigen zelf-twijfel over de vraag of hij echt kan meten als een ouder en zijn de vader Alfie moet hem te zijn.Craig ’s onzekerheden worden alleen maar erger gemaakt door het feit dat de dokter de taal kan vertalen die baby’ s spreken en al Alfie ‘ s klachten over zijn vader kan doorgeven – dus zelfs zijn eigen pasgeboren zoon bekritiseert hem, en Alfie is een kind met een aantal vrij hoge normen. Craig ‘ s gevoelens van ontoereikendheid in vergelijking met de dokter worden opnieuw aangeroerd, op een andere manier, in deze episode: de dokter lijkt nog steeds beter dan hem in alles als een manusje-van-alles, met inbegrip van ruzie kinderen, en het maakt niet uit hoe hard Craig probeert, hij kan nauwelijks bijhouden met de time lord. Wanneer de dokter zichzelf de taak geeft om Cybermen op te sporen, helpt Craig hem met zijn zaak – want als de Cybermen een serieuze bedreiging zijn voor iedereen in het gebied, dan zijn ze ook een bedreiging voor Alfie. Plus, wordt het gestaag duidelijk dat de arts wat advies van een vriend en een helpende hand op dit moment zou kunnen gebruiken.

de dokter is slechts twee keer in en uit Craig ‘ s leven gewandeld voor een korte periode, maar hij heeft al een vrij grote impact op hem gehad. Als gevolg van zijn ontmoetingen met buitenaards leven, Craig is een stuk moediger geworden na verloop van tijd, en veel meer bereid om zichzelf te gooien in gevaar voor het belang van zijn kind, of voor een vriend. De dokter zet zichzelf momenteel neer en geeft zichzelf de schuld voor elke slechte wending van de gebeurtenissen die zijn vrienden kunnen overkomen, als gevolg van de laatste paar episodes confronteren hem met het feit dat hij mensen in gevaar brengt. “Closing Time” toont een andere kant van dit conflict, door de kijkers eraan te herinneren dat aan het einde van de dag, de Vrienden van de Dokter nog steeds koos om dat risico te nemen omdat ze vonden dat het de moeite waard was. Deze episode impliceert dat hij hen momenteel hun Agentschap en persoonlijke autonomie ontzegt, vanwege zijn eigen zelfhaat.Craig heeft een voorgevoel dat de Doctor de Cybermen niet helemaal alleen kan aanpakken, en zijn instincten zijn juist wanneer de Doctor gevangen wordt genomen in het hol van de vijand. Voor een groot deel van deze aflevering, Craig was wedden zijn geld op de dokter in staat om iedereen te redden, maar ironisch, het is Craig die eindigt het redden van de dokter, en Alfie die eindigt het redden van Craig. Nadat het gevaar voorbij is, hebben de dokter en Craig een bitterzoet afscheid: Craig kan nu zien dat er iets heel erg mis is met de dokter, en hij is heel dicht bij het uitzoeken wat het zou kunnen zijn, maar de dokter staat er nog steeds op dat hij deze laatste etappe van zijn reis alleen onder ogen moet zien. Het is aangrijpend te denken dat dit gesprek waarschijnlijk de laatste keer is dat ze elkaar ooit zagen, en Craig heeft misschien nooit geweten wat er van de dokter is geworden, maar hij wenst hem het beste. En het blijkt dat de nieuwe Stetson van de dokter van “The Impossible Astronaut” een afscheidscadeau was van Craig, wat met terugwerkende kracht een lief detail is.

Doctor Who sluitingstijd Cybermen 9

terwijl ze hebben een paar cameo optredens hier en daar voor de laatste twee seizoenen, de Cybermen hebben niet echt de belangrijkste antagonisten van een aflevering sinds “the Next Doctor” in Serie 4. In “Closing Time”, ze liggen op de loer onder een winkelcentrum, rustig ontvoeren mensen en ze om te zetten in hun gelederen als de robot parasieten die ze zijn. Helaas,” Closing Time ” is niet een van hun beste optredens, omdat ze niet griezelig in de geringste in deze aflevering: ze hebben zeer weinig scherm aanwezigheid, hun jump scares missen een bepaalde punch aan hen, en ze zijn verslagen een beetje te snel en gemakkelijk voor mijn smaak tijdens de climax.

hoewel de Cybermen de belangrijkste schurken van “Closing Time” zijn, gaat deze aflevering niet echt over hen – ze zijn in de eerste plaats een vehikel om de plot mee vooruit te helpen – en als gevolg daarvan worden hun werkelijke motivaties vrij snel handwaded tijdens de laatste akte. Ze zijn hier vooral om Craig een kans te geven om zichzelf te bewijzen als een held en een vader. De Cybermen begrijpen menselijke emoties niet, en ze waarderen ze zeker niet (wat ironisch is, omdat ze ooit zelf menselijk waren) – dus natuurlijk onderschatten ze de band tussen een vader en zoon. Wanneer de Cybermen proberen om Craig te veranderen in een van hen, zijn vaderlijke instincten hem in staat stellen om hun programmering te overwinnen en terug te vechten op de meest cruciale moment. Zodra de Cybermen verslagen zijn, maakt” Closing Time “het geen geheim dat het echt Craig’ s liefde voor Alfie was die onze helden de dag won. Elders krijgen we een update over hoe het met Amy Pond (Karen Gillan) en Rory Williams (Arthur Darvill) gaat, nadat ze aan het eind van de laatste aflevering thuis waren afgezet.: ze hebben allebei een poging gedaan om verder te gaan met hun leven en Amy heeft zichzelf een vervullende nieuwe baan opgeleverd, wat zorgt voor een hartverwarmende cameo.

wat het derde lid van de Vijverfamilie betreft, het verhaal over the Silence is de laatste paar afleveringen op de achtergrond gezet, om zich te concentreren op de karakterontwikkeling voor onze drie leads, maar het slaat terug met een wraak in “Closing Time ‘s” nogal huiveringwekkende epiloog, waardoor het podium voor de finale wordt gezet. In de 51e eeuw bestudeert River Song (Alex Kingston) nog steeds de impact van de Doctor op de geschiedenis, zodat ze een volledige meting van zijn karakter kan krijgen. Maar terwijl ze op haar hoede is en haar hoofd vult met kennis en waarheid, komt de stilte plotseling weer tevoorschijn en ontvoert haar, zodat ze haar kunnen dwingen door te gaan met hun plan om de dokter te doden-het allerlaatste wat ze op dit moment zou willen.

het is vermeldenswaard dat de stilte een volledig geautomatiseerd ruimtepak tot hun beschikking heeft dat onafhankelijk van een inzittende kan werken. Ze hebben River echt niet nodig om deel uit te maken van hun plan, en het feit dat ze haar niet nodig hebben maakt dit einde des te verontrustender en wreder. De stilte heeft veel tijd en energie besteed aan het voorbereiden van haar om hun wapen te zijn, en ze zullen zich niet houden aan desertie en verraad, dus gaan ze hun oorspronkelijke plan tot bloei brengen. Wat hen betreft, is River hun eigendom, hun slaaf, waar ze alles aan kunnen doen. En mevrouw Kovarian is een zeer hatelijke vrouw. River hierin slepen is de beste manier die ze kan bedenken om de dokter, Amy, Rory en River in één keer pijn te doen, en ze allemaal te laten lijden voordat de dokter sterft. Deze vrouw heeft dit hele seizoen maar dertig minuten vertoning gehad, en ze is er nog steeds in geslaagd om een van de meest verachtelijke schurken te zijn die we hebben gezien in Doctor Who in een tijdje, van al het misbruik dat ze Amy en River heeft aangedaan. De monsters die de vroege jaren van River ‘ s leven tot een levende hel hebben gemaakt, zijn teruggekeerd om haar weer te achtervolgen, en ze willen nog steeds een dood grip op haar vrijheid van keuze te houden, dus het lijkt erop dat ze zal moeten een manier vinden om hen te verslaan, voor eens en voor altijd, in de seizoensfinale dat is recht om de hoek.

arts die sluitingstijd laatste reis 4

“Closing Time is geregisseerd door Steve Huges, die een fatsoenlijke en bruikbare baan van helming dit verhaal, waardoor het voelt als een sitcom aflevering in dezelfde geest als Catherine Morsehead’ s werk op “The Lodger”. “Closing Time” werd op gepaste wijze vijf dagen lang gefilmd in een warenhuis in Cardiff na het donker: wat veel druk op de cast en crew legde om niet alleen zoveel mogelijk te filmen in de korte tijd dat ze toegang hadden tot de locatie, maar ook om het zo snel mogelijk te doen, vaak lange uren tot in de nacht. Net als de laatste paar afleveringen (“Night Terrors”, “the Girl Who Waited” en “The God Complex”), “Closing Time” is een vrij low budget verhaal dat niet veel CGI shots van de molen nodig – behalve voor een paar shots van de Cybermen ‘ s schip exploderen, en de stilte ondergedompeld rivier in Lake Silencio tegen haar wil aan het einde.Voor de laatste paar verhalen, Doctor Who heeft duidelijk zijn special effects budget gespaard voor de CGI-zware, lore-uitbreiding finale, “The Wedding Of River Song”, en gelukkig heeft dat besluit niet veel invloed gehad op de kwaliteit van de vertelling van de show, want Ik heb echt genoten van de verschillende manieren Doctor Who Is vertrouwen op protheses en praktische inspanningen om angst op te roepen in de tweede helft van Serie 6. Murray Gold ‘ s score is luchtiger, komisch en luchtig deze week, met een kinderlijk gevoel van verwondering om het, reprising veel van de belangrijkste motieven Murray heeft geschreven voor Series 5 en 6. “Fragrance” bevat een mooie nieuwe variant van” Little Amy”, terwijl” My Time is Running Out “een mooie roerende combinatie is van” I Am The Doctor “en” the Mad Man With A Box ” die erin slaagt om zowel verdrietig en gelukkig te zijn op hetzelfde moment. De laatste scène brengt echter “Melody Pond” en “Tick Tock Goes The Clock” terug, om een terugkeer naar donkerder terrein te markeren als we naar de finale gaan.”Closing Time “is een vrij gemiddelde aflevering van Doctor Who and the weakest link uit Serie 6, maar ik waardeer het beetje inzicht dat het geeft in het karakter van de dokter voor”The Wedding Of River Song”. Als “Closing Time” meer inhoud bezit dan “The Lodger” in slechts één gebied, is het de manier waarop deze aflevering de dokter behandelt.

Rating: 6/10.

kanttekeningen:

dokter die sluitingstijd Zoeken 5

* “je hebt het opnieuw ingericht. Ik vind het niet leuk”.

* ” Nee, Hij is je vader. Je kunt hem niet gewoon ‘niet mama’ noemen.!””Dat ben jij. Ook ‘niet mama’, dat ben ik. En alle anderen zijn ‘boeren’. Dat is een beetje jammer ” iets zegt me Alfie zou goed opschieten met deze jongen.

* “Never mind that… “” Never mind what?””Niets “” nee, je hebt iets gemerkt. Je hebt je gezicht op! Ik heb nachtmerries over dat gezicht.”

* ” I ‘ m the Doctor, I work in a shop now. Hier om te helpen. Ze gaven me een badge met mijn naam erop voor het geval ik vergeet wie ik ben. Heel attent, want dat gebeurt”.

* “You look awful” “I haven’ t sleep, have I? Ik kan hem nog steeds niet stoppen met huilen. Ik heb zelfs geprobeerd om voor hem te zingen gisteravond ” Ja, Hij zei dat. Hij dacht dat jij ook huilde. Hij kreeg geen knipoog”.

* ” Why is no of this on the front page?””Oh, pagina één heeft een exclusief verhaal over Nina, een lokaal meisje dat uit Britain’ S Got Talent werd geschopt. Deze mensen staan op pagina ‘ s zeven, negentien, tweeëntwintig. Omdat niemand het nog gemerkt heeft. Ze zijn veel te enthousiast over Nina ’s emotionele reis, die in alle eerlijkheid heel inspirerend is”.

* “Do I look like I’ M stupid?””Heheh “”Quiet, Stormy”.

* ” Doctor, no. Ik kan niet, Ik ben bezet.!!”

* ” Where am I investigating?”Kijk om je heen, stel vragen. Mensen vinden het leuk als je met een baby bent. Baby ‘ s zijn lief. Mensen praten met je. Daarom neem ik meestal een mens mee” verdomme, Doc.

* die scène van Craig die die winkelarbeider lastig valt, die helemaal opstaat in haar persoonlijke ruimte, is ongelooflijk krimpwaardig.

* ” echt. Stop met huilen. Je hebt veel om naar uit te kijken. Een normaal menselijk leven op aarde. Hypotheek aflossingen, de negen tot vijf, een hardnekkig zeurend gevoel van spirituele leegte. Bewaar de tranen voor later, jongen.

* ” Ja. Weet je, toen ik klein was zoals jij, droomde ik van de sterren. Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen in de taal van jouw leeftijd, dat ik mijn droom beleefde, ik bezat het podium, gaf het honderd en tien procent. Ik hoop dat je net zoveel plezier hebt als ik, Alfie”.

* ” Alfie, why is there a sinister pieping coming from behind me?”

* “Craig, very soon I won’ t be here. Mijn tijd raakt op. Ik bedoel niet Exedor. De stilte zal vallen als de vraag wordt gesteld. Ik weet niet eens wat de vraag is. Ik heb altijd geweten dat ik zou sterven als ik het bleef vragen. Het punt is, Craig, het is morgen. Ik kan het niet meer uitstellen. Morgen is de dag dat ik-“

* “als we er klaar voor zijn, zullen we tevoorschijn komen. We zullen deze planeet om te zetten in Cyberform “” wat, jullie zes? Je weet dat dat genoeg is. Je kent ons. Jij bent de dokter”.

* ” Craig, what are you doing? Ga weg!”Matt Smith’ s piepende stem is wat die zin Grappig.

* ” The Cybermen. Ze zijn opgeblazen. Ik blies ze op met liefde”.

*” It ‘ s a story, a fairy tale “”And this is where it begins”.

* ” Tick tock, goes the clock, and all the years they fly. Tik Tak, en al te snel, uw liefde zal zeker sterven”.* “Tick tock goes the clock, he cradled and he rocked her. Tik tak, gaat de klok tot River de dokter doodt”.

Verder Lezen:

Doctor Who Sluitingstijd Cybermen 3

• Gallifreyan Ramblings; The M0vie Blog; Tapetrade; Review The Who; Junkyard Blog; Lyratek; Random Whoness; Doctor Who Reviews; Who In Review.