Doctor Who: stängningstid (2011) recension

Doctor Who stängningstid blåste upp dem med kärlek 5

”Closing Time”, skriven av Gareth Roberts, är en direkt uppföljare till ”The Lodger” från förra säsongen, och den näst sista episoden av Doctor Who sjätte säsongen. Som du kanske kommer ihåg, utpekade Jag ”The Lodger” som den svagaste länken i Serie 5, eftersom det lätt var episoden som hade minst substans, och jag skulle också säga samma sak om ”stängningstid”, även om jag tycker om det mer än föregångaren. Medan de senaste episoderna alla har varit riktigt ledsna eller riktigt spöklika på olika sätt, eftersom doktorn och hans vänner har utsatts för en mängd olika fasor, tar ”stängningstid” en mer lättsam och komisk inställning till veckans vanliga mysterium. Den breezier shift in tone är precis vad du kan förvänta dig av en Gareth Roberts episod, eftersom nästan alla skript som han har skrivit sedan ”The Shakespeare Code” har varit fluffiga, absurda romps.

med så mycket sagt, trots att ”Closing Time” mestadels tjänar som en palettrengöring för publiken – en sista andningsavsnitt innan Steven Moffat börjar förpacka allt i finalen – det här avsnittet har en viss betydelse av sig själv, främst när det gäller doktorn och den riktning som hans karaktär har gått in för den senare halvan av Serie 6. Som Matt Smiths introduktionssäsong, serie 5 etablerade alla elfte doktorns väsentliga personlighetsdrag och hans karaktärsfel, medan Serie 6 har byggt på dem och utvecklat sin karaktär. Under hela serien 6, hans personlighet har drivits till ytterligheter av alla trassliga saker som har hänt med honom och hans vänner, han har konsekvent konfronterats med några av de värsta delarna av sig själv, och han måste göra några ganska tuffa val i stundens hetta. Så” stängningstid ” gör det verkligen uppenbart hur den elfte doktorn har förändrats av händelserna i denna säsong, för bättre eller sämre.

Doctor Who stängningstid Alfie ' s Stars

vid ”stängningstid” har den elfte doktorn (Matt Smith) rest på egen hand i tvåhundra år sedan slutet av ”The God Complex”, och han vet i sin tarm att han närmar sig slutet av sin resa, så han gör sitt bästa för att gå ut med ett slag och säga adjö till alla sina gamla vänner med en ”avskedstur”. Nu har läkaren nått samma ålder som han var i början av ”The Impossible Astronaut”. Faktum är att” stängningstid ” fungerar som en direkt prequel till den tvåpartnern. Hela berättelsebågen i Serie 6 är en stor stor stabil tidsslinga, och slingan håller på att stänga på doktorns slut på saker och visar oss sitt perspektiv på allt som leder upp till Silencio-sjön. När han faller tillbaka i Craig Owens liv en gång till, avser doktorn bara att säga några tacksamma ord innan han går ut igen, men han får snabbt vind av något konstigt som händer i området – något farligt och främmande. Och trots att han försöker sitt bästa för att inte engagera sig, kan han inte hjälpa sig själv – Det ligger inte i hans natur att vända sig bort från människor i nöd – så han bestämmer sig för att ta upp ett sista fall innan han möter sitt öde i Utah.

med sin geniala dynamik från ”The Lodger” till en helt annan nivå, är Matt Smith återigen parad med James Corden för en bumbling dubbel handling som känns som att den lyfts rakt ut ur din klassiska kompis komedi film. Doktorns vanliga sass-nivåer verkar vara uppringda när han börjar bickering med Craig, och Craigs förvirrade everyman-karaktär ger en fin folie till elfte doktorns övergripande wackiness och zaniness. Doktorn blir exceptionellt bra med Craigs nyfödda son, Alfie, och det finns en väldigt söt scen i mitten av episoden där doktorn spenderar ensam tid med Alfie och ger honom några personliga råd-en ensidig chatt mellan ett barn som fortfarande har hela sitt liv framför sig och en man som verkar närma sig slutet av hans.

doktorn har fortfarande gott om ånger om sitt liv, och han är inte redo att gå ännu, men sanningen ska sägas, ingen skulle någonsin vara i hans position – minst av allt doktorn (”tidens slut” gjorde det mycket uppenbart). Valet verkar dock vara ur hans händer – hans öde vid Silencio-sjön är en fast tidpunkt, och efter det som hände i ”the Waters of Mars” har han lärt sig sin lektion om att tro att han kan bryta dem utan konsekvenser. Den elfte doktorn är i ett mer melankoliskt humör än vanligt under ”stängningstid”, eftersom han fortfarande hemsöks av händelserna i” Gudskomplexet”: alla de fula saker han lärde sig om sig själv som fortfarande väger på hans sinne. Nu skyller han sig för allt dåligt som händer med sina vänner, och han är rädd att han förstör allt han berör. Han vill inte Craig att engagera sig i detta fall av hans, särskilt eftersom Craig har ett barn att ta hand om nu, men Craig sätter fortfarande sin tillit till honom ändå, och läkaren fortfarande bestämmer sig för att låta honom hjälpa, eftersom han känner nostalgisk för den gamla goda tiden när han höll sina vänner nära honom.

doktorns självpåtagna ensamhet i det här avsnittet påminner mycket om den perioden nära slutet av den tionde doktorns liv där han svor av följeslagare helt av rädsla, och han känner sig väldigt osäker på sig själv just nu. ”Stängningstid” ställer frågan om doktorn gör mer skada än bra, eftersom han vandrar genom tiden i sin stora blå låda. ”En bra Man går i krig” gjorde det klart att doktorn, för bättre eller sämre, berör mycket liv och har en bestående inverkan på människor, så skulle många av dessa människor ha varit bättre om de aldrig träffade honom alls? ”Stängningstid” ger inte ett definitivt svar på den frågan, för showen sparar det för det emotionella klimaxet i nästa avsnitt. För tillfället tror dock doktorns vänner fortfarande på honom, även om han inte tror på sig själv längre.

Doctor Who stängningstid sprängde dem med kärlek

i” stängningstid”, Craig Owens (James Corden) återförs återigen till veckan som en tillfällig sidekick för doktorn, och till skillnad från sin roll i” The Lodger”, han är mycket mer involverad i huvudplottet redan från början. Jag måste säga att jag gillar Craig mycket mer som en karaktär NU när han inte saddlas med en delplott där han stadigt blir avundsjuk på doktorn, för den konflikten börjar känna sig utsliten av denna punkt i showen. Craig är en helt ny far till en studsande pojke som heter Alfie, och eftersom hans älskade flickvän Sophie lämnar staden för ett par dagar, han tar sin nya pappa arbetsuppgifter på största allvar när han försöker hålla ner fortet i hennes frånvaro. Den största hinderansen för Craig i det här avsnittet är överlägset sin egen självmedvetenhet, sin egen självtvivel om huruvida han verkligen kan mäta sig som förälder och vara pappa Alfie behöver honom att vara.

Craigs osäkerhet förvärras bara av det faktum att läkaren kan översätta språket barn talar och vidarebefordra alla Alfies grepp om sin far – så även hans egen nyfödda son kritiserar honom, och Alfie är ett barn med några ganska höga standarder. Craigs känslor av otillräcklighet jämfört med doktorn berörs igen, på ett annat sätt, i det här avsnittet: läkaren verkar fortfarande vara bättre än honom på allt som en jack-of-all-trades, inklusive wrangling kids, och oavsett hur hårt Craig försöker, kan han knappt hålla jämna steg med time lord. När läkaren tilldelar sig jobbet att spåra Cybermen, frivilliga Craig för att hjälpa honom med sitt fall – för om Cybermen är ett allvarligt hot mot alla i området, är de också ett hot mot Alfie. Dessutom blir det stadigt uppenbart att läkaren kan använda några råd från en vän och en hjälpande hand just nu.

doktorn har bara vandrat in och ut ur Craigs liv två gånger under en kort tid, men han har redan haft en ganska stor inverkan på honom. Som ett resultat av hans möten med utomjordiskt liv har Craig blivit mycket modigare med tiden och mycket mer villig att kasta sig i skadans väg för hans barns skull eller för en vän. Läkaren lägger sig för närvarande och skyller på sig själv för varje dålig händelse som kan drabba hans vänner, som ett resultat av de senaste episoderna som konfronterar honom med det faktum att han sätter människor i fara. ”Stängningstid” visar en annan sida av denna konflikt genom att påminna tittarna om att doktorns vänner i slutet av dagen fortfarande valde att ta den risken eftersom de tyckte att det var värt det. Det här avsnittet innebär att han för närvarande förnekar dem deras byrå och personliga autonomi, på grund av sin egen självförakt.

Craig har en aning om att doktorn inte kan hantera Cybermen helt på egen hand, och hans instinkter är bevisade korrekta när doktorn blir fångad inuti fiendens lair. För mycket av det här avsnittet satsade Craig sina pengar på att doktorn kunde rädda alla, men ironiskt nog är det Craig som slutar rädda doktorn och Alfie som slutar rädda Craig. Efter faran har passerat, doktorn och Craig har en bitterljuv farväl: nu Craig kan säga att det är något mycket fel med läkaren, och han är mycket nära att räkna ut vad det kan vara, men läkaren fortfarande insisterar på att han måste möta denna sista delen av sin resa ensam. Det är gripande att tro att det här samtalet förmodligen är sista gången de någonsin såg varandra, och Craig kanske aldrig har vetat vad som blev av doktorn, men han önskar honom väl. Och som det visar sig var doktorns nya Stetson från ”The Impossible Astronaut” en avskedsgåva från Craig, som är en retroaktivt söt liten detalj.

läkare som stängningstid Cybermen 9

medan de har gjort några cameo-framträdanden här och där under de senaste två säsongerna, har Cybermen inte riktigt varit de främsta antagonisterna i ett avsnitt sedan ”The Next Doctor” i Serie 4. I ”stängningstid” lurar de under ett köpcentrum, tyst bortför människor och omvandlar dem till sina led som de robotparasiter som de är. Tyvärr är ”stängningstid” inte en av deras bästa framträdanden, eftersom de inte är läskiga i det minsta i det här avsnittet: de har väldigt liten skärmnärvaro, deras hoppskräck saknar en viss slag mot dem, och de besegras lite för snabbt och enkelt för min smak under klimaxen.

medan Cybermen är de största skurkarna i ”Closing Time”, handlar det här avsnittet inte riktigt om dem – de är främst ett fordon för att avancera tomten med – och som ett resultat är deras faktiska motivationer handvävda ganska snabbt under den sista lagen. De är främst här för att ge Craig en chans att bevisa sig själv som en hjälte och en far. Cybermen förstår inte mänskliga känslor, och de värderar dem verkligen inte (vilket är ironiskt, eftersom de en gång brukade vara mänskliga själva) – så naturligtvis underskattar de bandet mellan en far och son. När Cybermen försöker tvinga Craig att bli en av dem, tillåter hans faderliga instinkter honom att övervinna sin programmering och slå tillbaka vid den mest avgörande tiden. När Cybermen har blivit slagna,” stängningstid ” gör det ingen hemlighet att det verkligen var Craigs kärlek till Alfie som vann våra hjältar dagen. På andra håll får vi en uppdatering om hur Amy Pond (Karen Gillan) och Rory Williams (Arthur Darvill) klarar sig, efter att de släpptes hemma i slutet av det sista avsnittet: de har båda gjort ett försök att gå vidare med sina liv och Amy har landat sig ett meningsfullt nytt jobb, vilket gör för en hjärtvärmande cameo.

när det gäller den tredje medlemmen av Pond-familjen har berättelsen som involverar tystnaden blivit satt på backburner för de senaste episoderna, för att fokusera på karaktärsutveckling för våra tre ledare, men det slår tillbaka med en hämnd i ”Closing Time ’s” ganska chillande epilog och sätter scenen för finalen att komma. I det 51: a århundradet studerar River Song (Alex Kingston) fortfarande den inverkan doktorn har haft på historien, så hon kan få en fullständig mätning av hans karaktär. Men medan hennes vakt är nere, fyller huvudet med kunskap och sanning, tystnaden plötsligt återuppstår och kidnappar henne, så att de kan tvinga henne att gå igenom sin plan att döda doktorn-det allra sista hon vill ha vid denna tidpunkt.

det är värt att notera tystnaden har en helautomatisk rymddräkt till sitt förfogande som kan fungera oberoende av en passagerare. De behöver verkligen inte River för att vara en del av sin plan, och det faktum att de inte behöver henne är det som gör att detta slutar allt mer störande och grymt. Tystnaden har ägnat mycket tid och energi åt att förbereda henne för att vara deras vapen, och de kommer inte att följa desertering och svek, så de kommer att se sin ursprungliga plan till fullo. När det gäller dem är floden deras egendom, deras slav, som de kan göra vad som helst för. Plus, Madam Kovarian är en mycket ondskefull kvinna. Att dra River in i detta är det bästa sättet hon kan tänka sig att skada doktorn, Amy, Rory och River på en gång och få dem alla att lida innan läkaren dör. Den här kvinnan har bara haft cirka trettio minuters skärmtid under hela säsongen, och hon har fortfarande lyckats vara en av de mest avskyvärda skurkarna vi har sett i Doctor Who på ett tag, från allt missbruk hon har lagt Amy och River igenom. Monsterna som gjorde de första åren av Rivers liv till ett levande helvete har återvänt för att hemsöka henne ännu en gång, och de vill fortfarande hålla ett dödsgrepp på hennes valfrihet, så det verkar som om hon måste hitta ett sätt att besegra dem en gång för alla i säsongsfinalen som ligger precis runt hörnet.

läkare som stängningstid sista resan 4

”Closing Time” är regisserad av Steve Huges, som gör ett anständigt och användbart jobb med att hjälpa den här historien, vilket gör att det känns som en sitcom-episod i samma ån som Catherine Morseheads arbete med ”The Lodger”. ”Stängningstid” filmades ganska lämpligt i ett varuhus i Cardiff after dark i fem dagar rakt: vilket satte mycket press på casten och besättningen för att inte bara få så mycket filmning som möjligt på kort tid som de hade tillgång till platsen, men för att också få det gjort så snabbt som möjligt, ofta arbetar långa timmar in på natten. Liksom de senaste episoderna (”Night Terrors”,” the Girl Who Waited ”och” The God Complex”) är” Closing Time ”en ganska låg budgethistoria som inte kräver mycket CGI – skott från bruket-spara för några skott av Cybermen’ s ship exploding, och tystnaden nedsänker floden i Silencio-sjön mot hennes vilja i slutet.

för de senaste berättelserna har Doctor Who tydligt sparat sin specialeffektbudget för den CGI-tunga, lore-expanderande finalen, ”The Wedding of River Song”, och tack och lov har det beslutet inte påverkat kvaliteten på showens berättande mycket, för jag har verkligen haft de olika sätten Doctor Who har litat på proteser och praktiska ansträngningar för att framkalla skrämmer i senare hälften av Serie 6. Murray Golds poäng är mer blåsig, komisk och lätthjärtad den här veckan, med en barnslig känsla av förundran, och repriserar många av de viktigaste motiven Murray har skrivit för Serie 5 och 6. ”Fragrance” har en vacker ny variant av” Little Amy”, medan” My Time is Running Out ”är en ganska rörande kombination av” I Am The Doctor ”och” the Mad Man With A Box ” som lyckas vara både ledsen och glad samtidigt. Den sista scenen ger dock tillbaka ”Melody Pond” och ”Tick Tock Goes the Clock”, för att markera en återgång till mörkare territorium när vi går in i finalen.

” stängningstid ”är en ganska genomsnittlig episod av Doctor Who och den svagaste länken i Serie 6, men jag uppskattar den insikt som den ger i doktorns karaktär före”the Wedding of River Song”. Om ” stängningstid ”har mer substans än” lodgen ” på bara ett område, är det hur det här avsnittet hanterar läkaren.

betyg: 6/10.

Sidoanteckningar:

läkare som stänger Tidssökning 5

* ”du har renoverat. Jag gillar det inte”.

* ” Nej, Han är din pappa. Du kan inte bara kalla honom ”inte mamma ”” inte mamma?!””Det är du. Också ’inte mamma’, det är jag. Och alla andra är ’bönder’. Det är lite olyckligt” något säger mig att Alfie skulle komma bra överens med det här barnet.

*” strunt i det… ”” strunt i vad?””Ingenting ”” nej, du har märkt något. Du har din märker ansikte på! Jag har mardrömmar om det ansiktet!”

*”Jag är doktorn, jag jobbar i en butik nu. Här för att hjälpa. De gav mig ett märke med mitt namn på ifall jag glömmer vem jag är. Mycket tankeväckande, eftersom det händer”.

* ”du ser hemsk ut ”” Jag har inte sovit, har jag? Jag kan fortfarande inte hindra honom att gråta. Jag försökte till och med sjunga för honom igår kväll” ”Ja, han nämnde det. Han trodde att du grät också. Han fick inte en blinkning”.

* ” Varför finns inget av detta på första sidan?””Åh, page one har en exklusiv på Nina, en lokal Tjej som blev sparkad av Storbritanniens Got Talent. Dessa människor är på sidorna sju, nitton, tjugotvå. För ingen har märkt det än. De är alldeles för glada över Ninas känslomässiga resa, som i rättvisa, är ganska inspirerande”.

* ” ser jag ut som om jag är dum?””Heheh” ”Tyst, Stormigt”.

* ” läkare, Nej. Jag är tagen!!!”

* ” var undersöker jag?””Tja, titta runt, ställ frågor. Folk gillar det när du är med en bebis. Bebisar är söta. Folk pratar med dig. Det är därför jag brukar ta en människa med mig ” fan, Doc.

* den scenen av Craig som plågar den butiksarbetaren, som kommer upp i sitt personliga utrymme, är otroligt cringe-värdig.

* ” verkligen. Sluta gråta. Du har mycket att se fram emot. Ett normalt mänskligt liv på jorden. Inteckning återbetalningar, nio till fem, en ihållande gnagande känsla av andlig tomhet. Spara tårarna för senare, boy-o”.

* ”Ja. När jag var liten som du drömde jag om stjärnorna. Jag tycker att det är rättvist att säga på språket i din ålder, att jag levde min dröm, jag ägde scenen, gav den hundra och tio procent. Jag hoppas att du har lika kul som jag gjorde, Alfie”.

* ” Alfie, Varför kommer ett olycksbådande pip bakom mig?”

* ” Craig, mycket snart kommer jag inte vara här. Min tid rinner ut. Jag menar inte Exedor. Tystnaden kommer att falla när frågan ställs. Vet inte ens vad frågan är. Jag visste alltid att jag skulle dö fortfarande frågar. Saken är, Craig, det är imorgon. Kan inte skjuta upp det längre. I morgon är dagen jag-”

* ”när vi är redo kommer vi att dyka upp. Vi kommer att konvertera denna planet till Cyberform ”” vad, ni sex?””Du vet att det räcker. Du känner oss. Du är doktorn”.

* ” Craig, vad gör du? Ut!”Matt Smiths squeaky-voiced leverans är vad den linjen är rolig.

* ”De Cybermen. De sprängde. Jag sprängde dem med kärlek”.