recension: Nintendo DSi XL: är större verkligen bättre?

Hot på hälarna på sitt tillkännagivande av sin nästa handhållna 3DS, Nintendo släppte Nintendo DSi XL i Nordamerika.

på butikshyllor nu för $189.99 är det i princip exakt vad det låter som — en DSi, men större. Jag har haft en chans att spela med en DSi XL i ungefär en vecka och sätta den genom sina steg för att se om större verkligen är bättre. Hit hoppet för en titt på upp-och nedgångarna i Nintendos massiva nya handdator.

Min, det är en stor handdator du har där

den här saken kallas ”XL” av en anledning — den är massiv. Officiellt säger Nintendo att det är 93% större än DS Lite. Vad det betyder är att skärmstorleken nu är 4,2 tum, lite under en tum större än DSi. Och pojke, gör den tummen en skillnad.

genom att bara läsa dessa siffror får du inte en bra uppfattning om hur mycket större DSi XL är än DSi. Men i dina händer och framför ditt ansikte är skillnaden det gör omöjligt att ignorera. Ja, det är nästan absurt stort, men går tillbaka och spelar på standard DSi, det verkar bara ganska litet i jämförelse. Skärmen på XL är stor och ljus, vilket gör det enkelt att se små detaljer på sprites och låta färger Popa mer än någonsin tidigare.

Nintendo marknadsför XL som det system som mer än en gång kan njuta av samtidigt; vem som helst kan stå runt en enda person som spelar ett spel och se allt, från nästan vilken vinkel som helst. Tanken här är att det öppnar upp systemet för nya typer av spel som kan spelas på en enda handhållen på en gång, som fighter Photo Dojo.

men från en rent självisk synvinkel finns det verkligen inget som att bada i de massiva skärmarna medan du spelar ett spel med en spelare. Det har inte riktigt varit en bärbar med en skärm så stor på marknaden tidigare, och det gör bara allt mindre ser sämre ut och nästan oacceptabelt.

det är ett monster och det är tungt, men fortfarande bärbart

medan vissa kan oroa sig för att XL helt enkelt är för stor för att bäras som en bärbar (och det är en giltig punkt), det finns liten anledning att oroa sig för mycket. Visst, det blir det största i fickan, men det passar… bara lite snyggare. (Detta förutsätter att du inte bär supertäta hipster jeans, och istället byxor som helt enkelt ”passar.”) Du kan också kasta den i någon väska, och det kommer förmodligen att passa i de flesta (man och kvinna) plånböcker med lätthet.

XL är också tyngre än standard DSi med cirka 100 gram, och det är mest uppenbart när det hålls i motsats till att det bärs i fickan eller väskan. Det tar lite att vänja sig, men det ger inte en tröttsam eller svår spelupplevelse. Vi pratar 100 extra gram här; DSi XL väger fortfarande mindre än ett pund, och jag skulle ha svårt att ta några klagomål om häftet på allvar.

när det gäller hur det känns att spela i dina händer tar det lite justering, speciellt om du är van vid den mindre formfaktorn för de tidigare DS-enheterna. Men för någon med medelstora händer bör dina fingrar sitta snyggt på alla huvudknapparna. D — pad och X -, Y -, A-och B-knapparna har inte heller ändrat storlek-även om de ser små ut på den stora enheten, kommer du att känna dig som hemma.

blank och Matt, en match made in heaven

den övre sidan av DSi XL har en sexig, blank yta. Jag försökte svårt att få mina smutsiga fingeravtryck över hela min burgundy-granskningsenhet, men det hände bara inte. När det gäller botten är det Matta materialet tänkt att ge dig ett bättre grepp om enheten när du håller den i dina händer. Låter dumt, men det gör susen, och känns bra.

det fortsätter bara att gå och gå och gå…
med en större storlek kommer ett större, längre batteri. Nintendo säger att beroende på vilket spel som spelas och ljusstyrkan kan du få upp till 17 timmars liv från en enda laddning. Ganska galen för en bärbar, men det var inte något jag kunde testa på något vetenskapligt sätt. Jag kommer att säga att en full laddning, med XL på inställningen medium ljusstyrka (3 av 5), fick mig genom mer än 10 timmars spel på en ny resa… och det sparkar fortfarande.

Ja, det är i grunden en DSi… men större

om du redan har en DSi vet du exakt vad du kan förvänta dig med DSi XL. dess funktionalitet, intern hårdvara och programvara är på alla sätt identiska med DSi, som släpptes i Nordamerika för mindre än ett år sedan. Utöver det faktum att det är större, finns det inget annat att se här… gå vidare.
jag hoppas att du hade kul med de DSiWare-spel du hade köpt på din DSi

om du redan äger en DSi, är chansen att du har spenderat några DSi-poäng på att köpa DSiWare-spel. Tyvärr finns det för närvarande inget sätt att överföra DSiWare-spel från en enhet till en annan, och det inkluderar till en ny DSi XL. även om det är möjligt att sätta DSiWare-spel på ett SD-kort, kommer de helt enkelt inte att spela i en annan enhet. Samma sak kan sägas om alla DSi-poäng som du kanske har lagt till för att köpa spel-de är knutna till en enhet och inte ett konto, och kommer därför att hållas gisslan på din gamla handdator om du bestämmer dig för att uppgradera.

det är en ganska löjlig övervakning, särskilt eftersom DSi just släpptes i April förra året. Nintendo var antingen kortsiktigt eller helt enkelt bryr sig inte. Det är helt möjligt att denna funktionalitet kommer att läggas till i en firmwareuppgradering i framtiden, men det är för närvarande möjligt att överföra Wi-Fi-inställningar trådlöst från en DSi till en annan. Men från och med nu, om du bestämmer dig för att gå större, kyssa dina DSiWare-inköp (och eventuella återstående poäng) adjö.

det är en penna som också är en penna… vänta, nej, det är inte en penna alls

av någon anledning levereras DSi XL med en enorm pennliknande penna. Problemet är att det inte är en penna alls, trots maskering som sådan. Styluspunkten klickar inte ut, och klippet som finns på de flesta pennor representeras som en bump, men fungerar inte alls som ett klipp. Det är bara en stor röv, penna-snygg penna för det, verkar det.

enheten har en mer standard DS-stylus, som glider snyggt in i sidan av enheten och är bara 4 mm längre än standard DSi-stylus. Det hade bara varit trevligt om Nintendo inte försökte lura mig med något som ser ut som en penna; Jag letar alltid efter pennor runt mitt hus, och det här är bara förvirrande.

Hej, kolla in min floppy gångjärn

efter ungefär en veckas värde av användning, min DSi XL lider av en ”floppy gångjärn.”Enhetens skärm vänder öppen och” klickar ” på plats, men det är verkligen inte så tätt som det var när jag först drog ut det ur paketet. Detta märks särskilt om du spelar enheten medan du lutar dig, eller om du försöker spela den medan du går.

det är inte en stor sak — det rör sig väldigt lite — och i en extremt informell Twitter-undersökning sprang jag, Jag är den enda personen som har haft denna fråga efter en veckas värde av lätt användning. Jag försökte ta en video av floppy gångjärnet i aktion, men det är ganska svårt att hämta på kameran, ett bevis på att det är a) ett otroligt litet problem och b) kanske är jag bara känslig för floppy gångjärn.

så behöver du en av dessa saker eller vad?

det här är en knepig fråga, och det beror verkligen på din situation. Om du för närvarande är DSi-mindre, och du inte är så bekymrad över att plocka upp Nintendos kommande (och bakåtkompatibla) 3D-handhållna (preliminärt kallade 3DS) vid lanseringen nästa år, verkar DSi XL vara ett självklart val. Om du är på marknaden för en DSi, är den extra $20 (DSi säljs för $169.99, XL för $189.99) väl värt det för extra storlek och batterilivslängd.

men om du redan äger en DSi, än XL är lite svårt att sälja. Även om du är någon som helt enkelt måste ha allt, kommer det faktum att du inte kan överföra dina DSiWare-spel eller poäng till din nya enhet förmodligen att vara en affärsbrytare för de flesta. Dessutom innebär bristen på ytterligare funktionalitet att du egentligen bara beskjuter extra pengar för mer av samma.

på egen hand och med över ett år kvar innan Nintendo lanserar 3DS är DSi XL valet handhållen på marknaden just nu. Det är solid hårdvara som stöds av ett redan solidt och växande bibliotek med titlar. Om du är en spelare och du inte äger en DS, gör du det fel. Nu med DSi XL kan du bara göra det större än någonsin tidigare.

Lämna ett svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.