Doctor Who: Lodger (2010) recension

Doctor Who Lodger Ryeman ' s

under serie 5 har vi sett doktorn och hans vänner rädda världen från en utomjordisk invasion inom en timme, lösa en regeringskonspiration och rädda en val i rymden, konfrontera Daleks med Winston Churchills hjälp under andra världskriget, jagas av gråtande änglar ombord på ett kraschat rymdskepp, slåss mot vampyrer i Venedig, hoppa tillbaka och tillbaka mellan två olika verkligheter medan de arbetar ut sina personliga frågor, mäklare fred mellan mänskligheten och en ras av ödla människor, och tillbringa en vecka bonding med Vincent Van Gogh. Läkaren som chillade i någon mans Lägenhet, kom på James Cordens nerver, i fyrtiofem minuter skulle alltid verka vardaglig i jämförelse.

men även med det i åtanke måste ”the Lodger” vara episoden med minsta mängd substans i Serie 5. Det är det enda avsnittet i den här säsongen som inte utvecklar the elfte Doctor och Amy Pond karaktärer på något meningsfullt sätt: det är i grunden ren fluff, och det finns en anledning till det. Neil Gaiman var ursprungligen tänkt att skriva ett avsnitt för Serie 5, ”The Doctor ’ s Wife”, och historien han slog skulle ha varit mycket starkt fokuserad på doktorn, med mycket personlig utveckling för time lord. Men han hade massor av problem med att göra premissarbetet, och hans manus skjöts så småningom fram till Serie 6 när det kunde ses över, med ”The Lodger” som tog sin plats som säsongens näst sista historia – och ”The Lodger” är en mer komisk och lättsam episod än ”The Doctor ’ s Wife”. Liksom ”Dalek”, ”Rise of the Cybermen”, ”Human Nature” och ”Blink”, bygger den på en befintlig del av Doctor Who media: en serietidning Gareth Roberts skrev under serie 2, med huvudrollen den tionde doktorn och Mickey Smith. Det hade en enkel förutsättning som i stor utsträckning upprätthålls i TV-anpassningen (även skriven av Roberts): vad händer om doktorn kom för att stanna i ditt hem i några dagar, och vad händer om han måste låtsas vara en vanlig person?

Doctor Who Lodger Craig och Eleven

i ”Lodger” separeras den elfte läkaren oväntat från Amy Pond och hans TARDIS på grund av tidsanomalier som ökar på Aickman Road och orsakar kaos på sitt skepp, så han bestämmer sig för att gå undercover för att hitta källan. En stealth uppdrag som detta skulle inte vara mycket av ett problem för tio, som var en ganska karismatisk kille med stora människor färdigheter. Elva å andra sidan, har alltid skrivits som en unapologetic oddball som gör vad han gillar och oroar sig för de sociala konsekvenserna senare, så han sticker verkligen ut i en folkmassa. Hans karaktärisering från ”The Vampires of Venice” som socialt olämplig har behållits: han är fortfarande ganska hemsk att läsa ett rum eller plocka upp signaler som andra människor skickar ut, vilket kan leda till några cringeworthy stunder när han begår faux pas efter faux pas med Craig och Sophie.

Matt Smith är en före detta idrottsman som brukade spela fotboll i sin ungdom, innan en olycklig skada stoppade honom från att gå pro, så han får en chans att verkligen visa upp sina färdigheter med en fotboll när läkaren går Craigs fotbollslag för en dag. Läkaren plockar snabbt upp Craig och Sophies ömsesidiga förälskelse på varandra, så han bestämmer sig för att spela matchmaker och knuffa dem båda för att göra ett drag. De två är tydligt fast i en ruta, eftersom de är nöjda med att stanna i sin egen säkra lilla bubbla i världen och slösa bort sina liv, gör ingenting av värde. Det självbelåtna tankesättet är det fullständiga motsatsen till doktorns vanliga utsikter, så han tar på sig att ge dem några gratis råd om att få ut det mesta av tiden de har – och när hans jobb är klart flyttar han rätt tillbaka till sitt vanliga liv att vandra genom rymden i TARDIS. Läkaren får inte göra’ domestics ’ själv som människor gör, men han berör livet för alla han möter, och förhoppningsvis, han lämnar dem i ett bättre tillstånd än de var när han hittade dem.

Craig Owens är betydligt sämre än Mickey Smith var i den ursprungliga komiken. Åtminstone kände Mickey redan doktorn och hade en uppfattning om vad han kunde förvänta sig av honom. Dålig Craig är helt förlorad när doktorn dyker upp vid hans tröskel och vill vara hans nya rumskamrat. Craig porträtteras av den berömda brittiska komikern James Corden, som gör ett bra jobb med att göra honom till en förtjusande och personlig kille. Craig har en crush på sin bästa vän Sophie, och hon mycket tydligt gillar honom tillbaka, men de är båda för rädda för att ta ett språng i tro och bli mer än bara vänner, eftersom de är oroliga för att förstöra deras vänskap. Det är inte i Craigs natur att rocka båten i sitt genomsnittliga, humdrumliv mer än han måste, vilket innebär att han inte heller har modet att stiga genom ledningarna på jobbet när han har möjlighet att.

han är ganska öppen för tanken på att doktorn blir hans nya rumskamrat, tills doktorn börjar uppstiga honom. Eleven är så bra på allt han gör att han verkar irriterande perfekt, och Craig börjar känna sig otillräcklig i jämförelse med honom, gradvis blir avundsjuk. Jag måste säga att jag inte är särskilt investerad i denna konflikt, eftersom vi bara hade en liknande med Eleven och Rory bara några episoder sedan, och det börjar känna sig trött. Craig vindar upp tredje wheeling ganska hårt när läkaren inkräktar på hans försök att bekänna sin kärlek till Sophie, och så småningom, han blir trött på honom när han känner att läkaren börjar ta över sitt liv. Allt kommer till en topp under klimaxen, när Craigs främmande granne försöker fånga både Sophie och doktorn i sin fälla, så Craig går upp som en osannolik hjälte. Han tar äntligen det stora steget med Sophie och riskerar sitt liv för att rädda världen, och i slutet av dagen får han äntligen sitt lyckliga slut med kvinnan i sina drömmar och går bort från hela denna upplevelse som en förändrad man som vet när det är dags att ta livet vid hornen.

Doctor Who Lodger Soccer

Series 5 saknar en Doctor-lite episod för en förändring, eftersom Matt Smith spelar en ganska viktig roll i alla tretton episoder, även om den har en companion-lite en. Amy Pond tillbringar större delen av ”The Lodger” instängd i TARDIS, skild från doktorn, vilket gör att Karen Gillan kan filma det lilla antalet scener hon har på en uppsättning i snabb följd och ta en välbehövlig paus. Amy är förståeligt stressad och försöker hålla saker under kontroll på doktorns skepp medan hon är ensam, men hon försöker fortfarande stödja honom och ge honom några råd om att dra av sig charaden.

nu känner båda våra ledande aktörer sina karaktärer inifrån och ut, och som i föregående avsnitt är Eleven och Amys stridande kamratskap charmigt att titta på hela timmen, eftersom de ofta handlar jabs på varandras bekostnad. I detta skede har Amy tydligen lärt sig att flyga TARDIS (även om hon inte kan flyga det särskilt bra), vilket är en övergångsrit för följeslagarna och ett tecken på hur mycket läkarens förtroende för henne har vuxit. Vid episodens slut börjar den säsongslånga storylinen om sprickorna i tid att utvecklas igen när du minst förväntar dig det, på ett ganska kusligt sätt. Amy hittar Rorys Förlovningsring inuti doktorns kappa, en fysisk kvarleva av hennes älskare som sprickan inte kunde radera, vilket verkar väcka något djupt inuti henne, något hon inte riktigt kan placera.

Craigs bästa vän Sophie spelas av Daisy Haggard, som ger sin roll en hel del värme och likhet, och hon har en fin kemi på skärmen med James Corden. Sophie är en mild kvinna, med ett mycket jämnt temperament och en hel del rastlöshet i henne. Till skillnad från Craig vill Sophie ha mer av livet än sin vanliga, tråkiga, dagliga rutin som gör att hon känner sig ouppfylld. Hon vill se större och bredare betesmarker, men hon har inte lämnat staden ännu, för om hon är medveten om det eller inte, håller hennes bästa vän henne förankrad där (och hon har omedvetet samma effekt på honom). Liksom Craig lär Sophie så småningom att hon inte borde vara rädd för att prova nya saker och ta sitt liv i en annan riktning bara för att hon är rädd att hon kan misslyckas – hon är ung, så hon har fortfarande gott om tid att göra nya misstag och lära av dem – vilket leder henne att äntligen bekänna sina känslor för sin bästa vän när de räddar världen tillsammans i klimaxen.

för huvudkonflikten i detta avsnitt försvinner människor i Colchester stadigt – lockas inuti Craigs lägenhetsbyggnad till deras döm av sin onda, gåtfulla granne – och på något sätt är deras dödsfall kopplade till out-of-control tidsslingor som lambasting doktorns TARDIS. Den skuggiga skurken i” The Lodger ” är faktiskt den artificiella intelligensen hos ett kraschat rymdskepp, som rullar in människor för att bli sin nya pilot, på bekostnad av deras liv. Främmande teknik som körs på autopilot, som orsakar förödelse på intet ont anande människor i det närliggande området, har varit en ganska vanlig plot för en Doctor Who-episod sedan ”The Doctor Dances” I Serie 1, och ”The Lodger” gör knappast något nytt med den formeln. Men antagonisten i detta avsnitt blir mycket mer intressant retroaktivt. I” The Impossible Astronaut ” upptäcker vi att skeppet från det här avsnittet var ett av Tystnadens fartyg som de övergav, ett av deras första försök att bygga sina egna TARDIS. Det har en enorm effekt på doktorns TARDIS – i själva verket rippar det nästan det flera gånger – nästan som om det var utformat för att göra det, vilket tjänar som en massiv bit av förskuggning för följande finale, där tystnaden använder sin teknik för att spränga TARDIS i ett försök att döda doktorn.

den sista vridningen av ”The Lodger” är en ganska grym och en spökande: Craig och Sophie fick äntligen den relationsuppgradering som de båda ville ha, men de kommer inte att njuta av det länge. Det finns en spricka i tid i Craigs kök som lyser med energi, redo att konsumera allt i sin väg, vilket innebär att de båda håller på att dö. Nu är det uppenbart uppenbart att sprickorna dyker upp överallt TARDIS går, och de växer bara starkare och farligare när vi kommer närmare och närmare händelsen som skapade dem. Scenen har ställts in för finalen på flera fronter, och det är dags för säsongens stora klimax i ”The Pandorica Opens”.

läkare som Lodger soffan 2

”lodgen” hjälms av Catherine Morshead, samma regissör från ”Amy’ s Choice” (eftersom de två berättelserna grupperades ihop som en del av samma produktionsblock), och det var en av de sista avsnitten som filmades i Serie 5. Hennes riktning är mycket mindre engagerande här än tidigare, men jag misstänker att det har mindre att göra med hennes skicklighet och mer att göra med det här avsnittet, vilket inte ger henne mycket köttigt material att arbeta med. ”The Lodger” är lite av en throwback till en tidigare era i Doctor Who, eftersom det här avsnittet ser ut och känns mycket som en RTD-era-historia. Det handlar om så inhemskt som du kan få, att vara helt inne i någons cushy, bodde i lägenhetsbyggnad och deras lilla förortsområde, och som många moderna episoder filmades det i Cardiff. Nu är det traditionellt att den näst sista episoden av varje säsong medvetet är utformad för att vara en lågbudgethistoria, vilket gör det möjligt för showen att spara så mycket pengar som möjligt för finalen, och ”The Lodger” fortsätter den trenden.

CGI från bruket används återigen sparsamt, och den lilla mängd som implementeras (för att förbättra Tystnadsfartygets lair som scendesignerna noggrant utformade för klimaxen) görs bra, till obehaglig effekt. Murray Golds poäng är skriven i stil med en sitcom den här veckan, samtidigt som han behåller den musikaliska identiteten som han har etablerat för Doctor Who hittills, ständigt går linjen mellan att vara genial och lätthjärtad och vara otrevlig och spänd. ”En användbar anfallare” brister ut porten med rambunctiousness och obruten energi, som en robust, jublande riff på ”Jag är doktorn”. På samma sätt sätter ”Adrift In the TARDIS”, ”a Painful Exchange” och ”Kiss the Girl” en spänd snurr på bekanta melodier från det förflutna för att understryka insatserna i detta äventyr. Klimatspåret, ”Kiss The Girl”, är förvånansvärt byggt helt runt melodin av” Smiths Choice ”från Serie 3, med några variationer av” the Mad Man With a Box ” skarvade in, som doktorn och Craig räddar Sophie i sista akten.

som Doctor Who tar på sig en romantisk komedi, har ”The Lodger” sin andel av söta stunder och roliga gags, men det är ganska bekvämt det mest genomsnittliga avsnittet i Serie 5, vilket innebär att det lätt kommer att överskuggas av allt annat starkt material inom denna säsong – inklusive den tvådelade finalen som ligger precis runt hörnet.

betyg: 6/10.

Sidoanteckningar:

läkare som Lodger Perception Filter 3

* ”Nej, Amy, det är definitivt inte Cinda Colistas femte måne. Jag tror att jag kan se en Ryman”.

* ” jag har typ av planer. Nej, Det är inget viktigt, det är bara Craig ””Åh, tack, Soph”.

* ska vi fråga var doktorn fick den väskan full av pengar han ger Craig? Kom ihåg,” The Runaway Bride ” gjorde det redan klart att läkaren inte är över att stjäla sig lite pengar när han behöver det.

* Craig har en bild av Vincent Van Gogh som sitter på sitt kylskåp, vilket ger ett fint litet påskägg.

* ”jag är inte mycket av en resenär” ”jag kan berätta från din soffa ”” min soffa?””Du börjar se ut som det” Fan, Doc. Det var ganska vildt.

*”jag skriker om det händer. Något som … jag förväntade mig inte detta!”

* ” Craig, vad händer om han är en återförsäljare?”Du behöver inte oroa dig för något häftigt så, men jag skulle inte råda Craig att spendera någon av de pengar som läkaren gav honom.

* den tjejen som har klubbat ser ut som om hon hade en riktigt dålig natt. Då bestämmer hon sig för att stanna och hjälpa Craigs granne, och hon slutar ha en riktigt, riktigt dålig natt.

* elevens alltför poofy hår när han går ut ur duschen är hilarious. Det är själva definitionen av en dålig hårdag.

*” jag trodde att du kan vara i trubbel” ”tack. Tja, om jag någonsin är, kan du komma och rädda mig med min tandborste”.

* ” har du två uppsättningar nycklar till någon annans hus? Jag förstår. Du måste gilla det här också”.

*jag ska bara säga det: doktorns val av fotbollsshorts är beskurna nästan lika höga som Amys kjolar.

* ”jag älskar det här spelet!”Läkare, ingen gillar en ballhog.

* ” sex miljarder människor. Titta på er två på jobbet, jag börjar undra var de alla kommer ifrån”.

*”det är en stor gammal värld, Sophie. Ta reda på vad som verkligen håller dig här, va?”

* Man, det är en riktigt, riktigt ful målning som sitter i korridoren utanför Craigs lägenhet.

* ” Hej, Craig. Hur mår du? Hade lite tid att döda. Jag var nyfiken. Jag har aldrig jobbat på ett kontor förut. Jag har aldrig arbetat någonstans ””du är galen”.

* ” och alla älskar dig, och du är bättre på fotboll än jag, och mitt jobb, och nu är Sophie alla Åh, apor, apor!”

*”det är Konst: ett uttalande om det moderna samhället, Ooo, är inte det moderna samhället hemskt”

* ”det är en skanner. Du använde icke-teknisk teknik av Lammasteen!””HÅLL KÄFTEN!”

*” men du kan inte vara på övervåningen!””Naturligtvis kan jag vara på övervåningen!””Nej, Jag har planerna. Du kan inte vara på övervåningen, det är en envåningsbyggnad. Det finns ingen övervåningen!”

* ” kommer det att fungera?! Är du säker?!””Ja!””Är det en lögn?!””Naturligtvis är det en lögn!””Det är tillräckligt bra för mig. Geronimo!”

* ” Åh, inte nu, inte igen. Craig, planeten håller på att brinna! För Guds skull, kyss flickan!”

Vidare Läsning: